trešdiena, 2009. gada 28. oktobris

Sprinta padomi

. . .

Šorīt, ejot uz autobusu, aizdomājos par orientēšanās sprintu un skriešanas taktiku kvartālveida apvidū.
Kādreiz, kad sprintus biju skrējis vēl pavisam maz, mana pārliecība bija, ka ātrākais variants no A uz B ir skriet bez liekas līkumošanas, kā bildē blakus. Pozitīvais faktors no šādas izvēles ir tas, ka pēc pirmā pagrieziena punkts jau spīd pa gabalu un kartē vispār nav jāskatās. Tik skrien!
Taču patiesībā tieši biežāka līkumošana ir tas, kā iespējams ietaupīt dažus metrus, nogriežot stūrus, un iegūt sprintā tik dārgās sekundes. Bildes gan nav izdevušās tās labākās, taču gan baltais ceļš, gan pelēkais ir īsāki par iepriekšējo "apkārt" variantu.


Ja to visu pārvērš ciparos, tad aptuvenie aprēķini liecina, ka ietaupījums skrienot pa balto (otro) variantu salīdzinājumā ar pirmo apkārtvariantu ir ~2% īsāks, bet pelēkais variants ar 3 līkumiem ir vēl par ~2% īsāks. Kas uz 200m (pa taisno) etapu nozīmē, ka ieguvums, izvēloties variantu apkārt ar 1 pagriezienu vai līkumojot ar 3 pagriezieniem, varētu būt aptuveni 2 sekundes.
Protams, var jau likties, kas tad ir 2 sekundes, taču, ja distancē ir vairāki līdzīgi etapi un, skrienot visu laiku izvēlās "neizdevīgo" apkārtvariantu tad zaudētās sekundes sāk krāties, pavisam nemanot.
Un par spīti visai primitīvajam piemēram, līkumošanai ir vēl viens bonuss - konkurenti, kas skrien aiz muguras, daudz biežāk pazaudē skatam priekšā skrienošo, kas pazūd katrā pagriezienā.

13 comments :

  1. Katrs līkums jau samazina ātrumu. Varbūt pavisam maz, bet noteikti samazina. Tā kā, manuprāt, līkumot ne pavisam nav izdevīgi.

    AtbildētDzēst
  2. Manuprāt, tādus asus leņķu pagriezienus, kā tu esi uzzīmējis, ir nereāli veikt, krietni nesamazinot ātrumu, un ja vēlies pagriezties pa 90 grādiem, nezaudējot ātrumu, sanāk diezgan liela amplitūda, tāpēc domāju, ka šim pētījumam vajag vēl pierēķināt vai nu ātrumu samazimāšanos uz katru līkumu vai arī lielāku amplidūtu līkumos.

    AtbildētDzēst
  3. Tāpēc Renārs nočakarē potītes, ka lielā ātrumā mēģina izņemt 90grādu leņķus ar salīdzinoši augstajiem orientēšanās apaviem...:))

    AtbildētDzēst
  4. Lai visizdevīgāk izņemtu līkumu, tas ir, vismazāk zaudētu ātrumu un pēc iespējas samazinātu risku aiziet pa pieskari, līkums jāizņem pēc iespējas vienmērīgāk, tas ir, ar lielāku radiusu, tātad no līkuma ārējās malas uz iekšējo stūri un atkal uz ārējo malu. Šādā gadījumā 3. variantā sanāk skriet 2 reizes pa diogonāli atpakaļ..

    AtbildētDzēst
  5. Mārtiņ, tas jau nav nekāds SEB maratons, kur tik viegli var pa pieskari aiziet :) Bet patiesībā piekrītu, ka tik asi stūrus arī būtu grūti nogriezt, tomēr tik un tā tam vajadzētu būt nedaudz īsāk.

    AtbildētDzēst
  6. tas ir izdevīgi tikai tad, ja tie ceļi ir plati un tu vari iet pagriezienā no ceļa vidus, bet tad ir jāizrēķina, cik platam ir jābūt ceļam, lai būtu izdevīgi šādi skriet.
    Un bez tam, ja šāda karte būtu nevis 2x2, bet 10x10, tad japierēķina arī tas, ko zaudē uz orientēšanos.

    AtbildētDzēst
  7. Pastāv arī zinami riski: etapā veicot vairāk 90 grādu līkumus ir lielāka vabūtība saskrieties ar kādu garāmgājeju, trolejbusu vai arī citu sportistu.

    AtbildētDzēst
  8. Jo mazāk līkumu, jo labāk- nav jāsamazina ātrums, nav jāpārliecinās par to, ka nogriezies pareizi, lieki skatoties kartē, pie tam, skrienot taisni un vienmērīgi, vieglāk plānot ceļu variantus.

    AtbildētDzēst
  9. ja runājam par saskriešanos ar citiem, tad no tā nepalielinās varbūtība ar kādu saskrieties, jo skrienot taisni ir tieši tāda pati varbūtība, ka kāds izskries priekšā, kā veicot pagriezienu.

    AtbildētDzēst
  10. pamēģini ielikt šito excel solverī, vien jāpārliecinās, ka neizlaiž kādu svarīgu parametru.

    AtbildētDzēst
  11. interesanti kā tev vispār ienāca šada doma par līkumiem? :)

    AtbildētDzēst
  12. Nozime ari apaviem... Jwoc Italijaa Paulins sprintaa panjeema 90 graadi.. beidzas diezgan letaali... gadriiz shuves... utt.. un asinis finishaa..!!

    AtbildētDzēst
  13. Uz tik īsu distanici (200m) tās pašas (ja nevairāk) 2 s zaudēsi, samazinot ātrumu uz liekajām pagriezuenu reizēm...
    Bet ja etaps ir piemēram reizes 4 garāks... tad tie 2% veidos savas 8 s. Un tad jau varētu domāt par līkumošanu!

    AtbildētDzēst

Ja ir kāda vēlme kaut ko pie šī piebilst, tad lūgtum!

Lai komentārā ierakstītu savu vārdu (par ko es ļoti priecāšos), laukā "Komentēt kā" izvēlies punktu "Nosaukums/URL" un ailē Nosaukums ievadi savu vārdu, vai arī izvēlies "Anonīms", lai komentētu anonīmi (labāk tomēr komentē ar savu vārdu vai iesauku).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...